Klättring som träningsform ökar i popularitet. Det finns möjlighet att utföra träningen både utomhus och inomhus beroende på vad som passar bäst och vilka förutsättningar som finns där man bor. Det finns fyra kategorier inom klättring som man kan utöva. Dessa är sportklättring, bouldering, traditionell och alpin klättring. Man delar in klättringen utifrån vilken sorts utrustning man använder, storleken på det man klättrar på och vilket sorts underlag som finns just där. Klättring är en både mentalt och fysiskt krävande sport.

Artificiell klättring, sportträning och bouldering

Det finns många sätt att utöva klättringsträning på. En av de vanligaste är artificiell klättring vilket är att man är inomhus och klättrar på en klättervägg. Tillgängligheten är oftast god eftersom fler och fler klätterklubbar bildas. När man klättrar på en vägg, tränar man många olika muskelgrupper samtidigt. Man tränar även balans, koordination och teknik eftersom man försöker med alla medel att hålla sig kvar på väggen. Sportträning utförs utomhus, på klippor med förplacerade säkringar som man kallar för torrbultar.

Bouldering är en annorlunda gren av klättringen. Den går ut på att ta sig upp på ett stort klippblock med hjälp av styrka och teknik. Detta kräver knappt ingen utrustning men kräver att klättraren är starkare än genomsnittet eftersom det krävs mycket styrka och teknik att ta sig över blocket. Detta är en gren som växer sig starkare i Sverige och runt om i världen. Klättringsträningen, oavsett form, stärker både kropp och sinne eftersom det kräver både fysik och mental styrka.

Klättring som träning

Att klättra på en vägg är ett alternativ till andra träningsformer. Man tränar många muskelgrupper samtidigt eftersom hela kroppen är i gång samtidigt när man klättrar. Förutom händer, fingrar, ben och armar så aktiveras även mage- och ryggmuskler när man klättrar på en vägg. Oftast är det många av de små och otränade musklerna som man använder vid klättring som annars inte används speciellt ofta vid andra träningsformer.

När man börjar att klättra, kan det kännas väldigt konstigt och ovanligt. Detta gör att man spänner sig och mobiliserar många muskler och krafter samtidigt. Det är inte bara fysiken som tränas utan också det mentala. Man måste kunna behålla sitt lugn och vara koncentrerad för att kunna bibehålla sina krafter för att klättra så högt som möjligt. Med tid får man bättre teknik, koordination samt bättre balansförmåga eftersom dessa tränas varje gång man klättrar på en vägg.

Att klättra som träningsform blir alltmer populärt.

Att klättra som träning

Klättring som träningsform är något som blir alltmer populärt och finns över hela världen. Det finns olika typer av klättring vilket gör att man kan hitta den som passar bäst. Man kan klättra både inom- och utomhus samt också på större klippblock om man så önskar. Det öppnas nya klättringsklubbar även i mindre städer vilket ökar tillgängligheten. Träningen är bra för hela kroppen och för många muskelgrupper. Det tränar även koncentrationsförmågan samt teknik, koordination och förmågan att behålla sitt lugn.